Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem hier. We zullen zo snel mogelijk antwoorden.

Boekhouden in Excel

Is het echt gratis?

Ja, je kunt het Excel-boekhoudpakket gratis downloaden en direct beginnen met het bijwerken van je boekhouding.

Waarom boekhouden in Excel?

Boekhouden in Excel met dit sjabloon is gratis, gemakkelijk en snel. Je bent als ondernemer verplicht om een administratie bij te houden. De Belastingdienst schrijft niet voor hoe je dat doet. Waarom dan niet in een gratis Excel-boekhoudpakket, in plaats van een duur online boekhoudpakket of overbodige boekhouder?

Wat is allemaal inbegrepen in het Excel-boekhoudpakket?

Met dit Excel-bestand kun je een complete administratie voeren. Het volgende is inbegrepen:

○ Een prachtig factuursjabloon, waarmee je gemakkelijk kunt factureren. Wist je dat facturen die er netjes uitzien sneller betaald worden?
○ Verkopen & Inkomsten invoeren en beheren
○ Inkopen & Uitgaven invoeren en beheren
○ Dashboard met winst- en verliesrekening en balans
○ Relaties invoeren en aanpassen
○ Btw-aangifte

Installatie & Gebruik

Hoe installeer ik het Excel-boekhoudpakket?

Installatie is heel eenvoudig. Kies een locatie waar je het bestand wilt opslaan en open vervolgens het bestand.

Heb ik Microsoft Excel nodig om het te gebruiken?

Ja dat is nodig. Het Excel-boekhoudpakket vereist Microsoft Excel 2007 of hoger (PC) of Excel 2011 of higher (Mac). Als je Excel eenmaal hebt geïnstalleerd op je computer – ben je klaar om het Excel-boekhoudpakket te gebruiken. We adviseren om de nieuwste versie van Excel te gebruiken, dat is momenteel Excel 2016 of 365.

Kan ik het Excel-boekhoudpakket ook op mijn Mac gebruiken?

Jazeker. Het Excel-boekhoudpakket is geschikt voor bijna alle apparaten waarop Excel is geïnstalleerd. Dus ook voor je Mac mits je Excel 2011 of hoger hebt.

Hoe boek ik afschrijvingen?

Om afschrijvingen te boeken moet je een klein trucje toepassen.

1. Registreer de factuur van de aanschaf op categorie 0230 Inventaris, 0240 Hardware of 0250 Auto’s. Bijvoorbeeld: je koopt op 30/9/2020 een computer van € 1.500 excl. btw. Boek die op 0230 Inventaris of 0240 Hardware.

2. Wijzig de naam van een kostencategorie die je niet gebruikt in de omschrijving ‘Afschrijvingen’. Bijv. 4915 Afschrijvingen. Let op! Gebruik vanaf versie 2.2 4800 Afschrijvingskosten (deze hebben we speciaal hiervoor toegevoegd)

3. Bereken het afschrijvingsbedrag. Bijvoorbeeld: (€ 1.500 – restwaarde € 0) / 5 jaar / 12 x 3 maanden = € 75.

4. Maak nu twee boekingsregels in het tabblad Uitgaven.

1x een plus-bedrag op 4915 Afschrijvingen of 4800 Afschrijvingkosten (vanaf versie 2.2)
1x een min-bedrag op 0240 Inventaris

Zie onderstaand voorbeeld:

Afschrijvingen boeken

Hoe voeg ik meer regels toe?

Als je meer regels nodig in hebt in Inkomsten of Uitgaven, voeg dan eenvoudig regels tussen. Volg de instructies uit deze video.

Hoe boek ik voorraden en kostprijs verkopen?

Ook voor het boeken van de kostprijs verkopen halen we een truc uit.

1. Boek de verkoop bij Verkopen op de reguliere manier. Gebruik bijvoorbeeld rubriek 8000 Omzet NL

2. Boek de inkopen van de handelsgoederen op de reguliere manier en gebruik rubriek 3000 Voorraad.

3. Om de kostprijs verkopen te boeken maak je 2 regels aan in het tabblad Uitgaven.

1x een plus-bedrag op 7000 Inkopen
1x een min-bedrag op 3000 Voorraad

Zie onderstaand voorbeeld:

Voorraden en kostprijs verkopen boeken

Hoe maak ik een creditnota?

Heel eenvoudig. Vul bij de kolom Aantal een negatief getal in. Bijvoorbeeld: -2 als je 2 producten crediteert.

Hoe verwerk ik een inkoopfactuur die ik privé heb betaald?

Let op! Vanaf versie 2.2 kun je als betaalstatus Via privé kiezen. Dan hoef je onderstaande truc niet toe te passen.

Deze oplossing geldt dus alleen t/m versie 2.1.

Betaal je een factuur privé? Dan moet je een trucje toepassen.

1. Registreer de factuur als normaal op de kostensoort naar keuze
2. Zet de factuur op betaald, bijv. Via Bank 1
3. Nu voeg je een extra regel in met het minbedrag van het factuurbedrag (dus 0% btw), die boek je op 0510 Privéstortingen
5. Zet ook deze factuur op betaald, bijv. Via Bank 1

Voorbeeld factuur privé betaald

Ondersteuning & Updates

Hoe is de ondersteuning geregeld?

We helpen je graag met je gratis Excel boekhoudpakket. Je vindt op deze site de online handleiding, deze lijst met veel gestelde vragen, praktische boekhoudtips en uitleg hoe je jouw administratie over kunt zetten in Boekhouden in Excel.

We beschikken helaas niet over de mankracht om je telefonisch te woord te staan. Wij geven de voorkeur aan communicatie via ons helpdesksysteem. Op deze manier houden we het Excel boekhoudpakket gratis.

Wat moet ik doen bij een update?

Als er een update komt van het Excel-boekhoudpakket, dan kun je met enkele simpele kopieer- en plakoefeningen je gegevens snel overzetten in de nieuwe versie zonder dat je gegevens kwijt raakt. Eventuele aanpassingen die je hebt gedaan moet je in de nieuwe versie ook weer doen uiteraard.